Co jest wymagane na poziomach A1, A2, B1, B2, C1, C2?

A1, A2, B1, B2, C1, C2 to nazwy poziomów językowych 

Odnoszą się do skali poziomów biegłości językowej opracowanej przez Radę Europy. Skala ta jest często używana w ocenie i opisie umiejętności językowych osób uczących się języka obcego. 

A co każdy oznacza?

Poziom A1 (Podstawowy)

 Osoba na poziomie A1 jest w stanie zrozumieć i używać prostych zwrotów i wyrażeń związanych z codziennymi sytuacjami życia codziennego. Może porozumiewać się na bardzo podstawowym poziomie w typowych sytuacjach, takich jak przedstawianie się, pytanie o drogę, zakupy, itp.

Poziom A2 (Podstawowy średniozaawansowany)

 Osoba na poziomie A2 potrafi porozumiewać się w prostych sytuacjach życia codziennego, formułując proste zdania i pytania. Ma umiejętność zrozumienia krótkich tekstów i wypowiedzi, dotyczących znajomych tematów.

Poziom B1 (Średniozaawansowany)

 Osoba na poziomie B1 może swobodnie porozumiewać się w typowych sytuacjach, takich jak podróżowanie, rozmowy o pracy czy życiu codziennym. Potrafi zrozumieć główne punkty w prostych tekstach i wyrazić swoje myśli w zrozumiały sposób.

Poziom B2 (Średniozaawansowany wyższy):

Osoba na poziomie B2 ma zaawansowane umiejętności komunikacyjne, potrafi prowadzić płynne rozmowy na różnorodne tematy. Potrafi czytać i rozumieć złożone teksty oraz wyrażać swoje opinie i argumentować swoje stanowisko.

5. Poziom C1 (Zaawansowany)

Osoba na poziomie C1 jest w stanie porozumiewać się płynnie i spontanicznie w różnorodnych sytuacjach. Potrafi czytać i zrozumieć dłuższe i bardziej złożone teksty, jak również wyrażać swoje myśli na piśmie z dużą precyzją.

6. Poziom C2 (Zaawansowany doskonały)

 Osoba na poziomie C2 ma biegłą i płynną znajomość języka obcego, bliską biegłości językowej native speakerów. Potrafi czytać, rozumieć i produkować złożone teksty na różnorodne tematy bez większych trudności.

Te poziomy są często stosowane w planowaniu i ocenie kursów językowych, egzaminów oraz w celu określenia biegłości językowej w kontekście edukacyjnym i zawodowym. Dlatego tak często można jest spotkać podczas nauki języka.

Co jest wymagane na tych poziomach? Co potrafi kandydat na certyfikat?

Wymagania na każdym z poziomów biegłości językowej (A1, A2, B1, B2, C1, C2) są określone przez Radę Europy i obejmują umiejętności w czterech głównych obszarach: rozumienie ze słuchu, czytanie, mówienie i pisanie. Oto ogólne wymagania dla każdego poziomu:

  Poziom A1 (Podstawowy):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć proste polecenia i pytania w codziennych sytuacjach.

– Czytanie: Potrafi rozpoznać i zrozumieć proste, krótkie teksty na tematy codzienne.

– Mówienie: Potrafi przedstawić samego siebie i zadać oraz odpowiedzieć na proste pytania.

– Pisanie: Potrafi napisać krótkie, proste zdania na tematy osobiste, takie jak imię, wiek, miejsce zamieszkania.

  Poziom A2 (Podstawowy średniozaawansowany):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć proste rozmowy na tematy codzienne, gdy mówi się wolniej i wyraźniej.

– Czytanie: Potrafi zrozumieć krótkie teksty na tematy codzienne, takie jak ogłoszenia, zaproszenia, itp.

– Mówienie: Potrafi opowiedzieć krótką historię lub przekazać proste informacje na temat osobisty.

– Pisanie: Potrafi pisać proste wiadomości i notatki, używając prostych zdań i wyrażeń.

  Poziom B1 (Średniozaawansowany):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć standardowe rozmowy i wywiady na tematy codzienne.

– Czytanie: Potrafi zrozumieć krótkie artykuły i opowiadania, choć może mieć trudności z bardziej skomplikowanymi tekstami.

– Mówienie: Potrafi prowadzić rozmowy na różnorodne tematy, opisywać doświadczenia i wyrażać opinie.

– Pisanie: Potrafi pisać krótkie wiadomości, listy osobiste, lub krótkie opowiadania.

  Poziom B2 (Średniozaawansowany zaawansowany):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć różnorodne rodzaje tekstów mówionych, w tym wywiady, prezentacje, czy filmy.

– Czytanie: Potrafi czytać i zrozumieć różnorodne teksty, w tym artykuły prasowe, eseje, czy prozę.

– Mówienie: Potrafi prowadzić płynne rozmowy na różnorodne tematy, wyrażając swoje poglądy i argumentując swoje stanowisko.

– Pisanie: Potrafi pisać dłuższe teksty, takie jak listy formalne, raporty, lub opowiadania.

  Poziom C1 (Zaawansowany):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć nawet trudne, nieznane słówka, w kontekście wywiadów, dyskusji, czy prezentacji.

– Czytanie: Potrafi czytać i zrozumieć dłuższe i bardziej złożone teksty, w tym artykuły naukowe, literaturę piękną, czy raporty biznesowe.

– Mówienie: Potrafi prowadzić rozmowy na zaawansowane tematy, wyrażać się z precyzją i elegancją, przekazując subtelne różnice znaczeniowe.

– Pisanie: Potrafi pisać długie, złożone teksty na różnorodne tematy, zachowując spójność i logiczność argumentacji.

  Poziom C2 (Zaawansowany doskonały):

– Rozumienie ze słuchu: Potrafi zrozumieć nawet najbardziej złożone wypowiedzi, w tym dyskusje akademickie, wykłady, czy audycje radiowe.

– Czytanie: Potrafi czytać i zrozumieć bardzo złożone teksty, w tym filozoficzne traktaty, prace naukowe, czy literaturę wysokiego poziomu.

– Mówienie: Potrafi prowadzić płynne i precyzyjne rozmowy na tematy najwyższej trudności, zachowując subtelności językowe i różnice kulturowe.

– Pisanie: Potrafi pisać długie, precyzyjne teksty na najwyższym poziomie, w tym eseje, artykuły naukowe, czy literaturę wysokiego poziomu.

Zrozumienie i spełnienie tych wymagań na danym poziomie biegłości językowej może różnić się w zależności od indywidualnych umiejętności i doświadczenia osoby uczącej się języka.

Chcesz się przygotować solidnie do egzaminu na certyfikat Goethe lub TELC? Zapraszam Cię na kurs w mojej szkole – kliknij na informacje o kursach lub bezpośrednio na zapisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *